Předčítač vás ve všech svých podobách zasáhne jako rozpálená žehlička

02.10.2021

Jsou tituly, které vyžadují hodně přesvědčování, aby se do nich čtenář či posluchač pustil. Pak jsou takové, které strhnou a nepustí, někde uvnitř bolí i hřejí. Mezi ty druhé patří Předčítač, sáhněte po něm.

Patnáctiletému Michaelovi pomůže v nesnázích o generaci starší Hanna a její nezištné gesto vyústí v několikaměsíční vášnivý poměr. Když pak mladík už jako student práv přihlíží procesu, jenž má potrestat dozorkyně z nacistického koncentračního tábora, s údivem na lavici obžalovaných nachází i svou někdejší milostnou zasvětitelku. Hanna se před soudem hájí dost neobratně a Michael se snaží vyznat v tom, co mu tenkrát o své minulosti zatajila - nakonec však ani se znalostí důležité okolnosti nepromluví v její prospěch.

Čím vším ještě hrdinu překvapí nevyzpytatelná žena, která měla tak ráda, když jí po milování předčítal? Próza promýšlí na pozadí osudové lásky otázku německé viny za zločiny druhé světové války: poodkrývá jak rozdílná stanoviska pokolení pachatelů, tak tápání jejich dětí a vnuků. Tak jeden ze svých nejnovějších titulů představuje audioknižní hvězda, vydavatelství OneHotBook. Za novelou Bernharda Schlinka je ale mnohem víc, ať už ji přijmete ve filmovém zpracování z roku 2008 s Kate Winsletovou (Hanna Schmitzová), Davidem Krossem (mladý Michael) a Ralphem Fiennesem (Michael) v hlavních rolích, v knize či v nové audioknižní verzi načtené Janem Šťastným.

Podívejte se na trailer filmové verze:

Tištěného Předčítače již šestkrát (!) vydalo nakladatelství Prostor, což dokazuje oprávněný zájem o příběh. Jeho zvukovou podobu teď režíroval matador Hynek Pekárek a při výběru interpreta mělo vydavatelství opět šťastnou ruku. Jak jinak, u Šťastného. Jaký příběh ale vypráví? Předčítač se posluchače dotkne jako rozpálená žehlička, uvedli jsme v titulku. Je to tak. Kniha je totiž i o nevinnosti a ztrátě naivity. O dobrovolném i bolestném trestu. O obavách a vnitřních bojích. O lásce, vášni i zlomeném srdci. O přeměnách chlapců v muže. O ženách, které si nesou své hříchy tiše a pokorně celým životem. Je o odpuštění, o strachu, o hněvu. Má desítky odstínů a přitom nemáte pocit, že byste při jejím poslechu či čtení přijímali cosi složitého, těžkého. I v tom je pak herec Jan Šťastný vybroušeným kolečkem v soukolí.

Vypráví z pohledu zralého muže tak, že mu věříte autentičnost vzpomínek do poslední tečky. Je přívětivým interpretem příběhu, který ale umí zatnout drápy do duše. Je chvíli přísný a pak tápavý. Pozornost posluchače si získává bez boje, přirozeně a tak, že poslech je balzámem v každodenním shonu. Předčítač by vám i proto neměl uniknout. Po jeho doznění budete chtít ještě více poznat předlohu a její verze. A také další a další vyprávění, protože tohle je audiokniha, která plně ukazuje sílu svého způsobu předávání příběhů.

Hodnocení: 90 %

Vytvořeno pro Blesk.cz/Kultura, 28. září 2021