Batman je zase temný... Ve filmové novince, která DC zajistila místo mezi elitou

04.03.2022

Robert Pattinson nemůže hrát Batmana! Nejlepší byl, je a bude Christian Bale! DC neumí točit dobré filmy! - Slyšeli jste také tyhle výkřiky? Tak na ně klidně zapomeňte. Nový Batman se povedl a bude vás bavit.

Na úvod, co o filmu prozrazuje distributor... Dva roky slídění po ulicích jako Batman, který nahání strach zločincům, zavedly Bruce Waynea hluboko do stínů Gotham City. Mezi zkorumpovanou sítí městských úředníků a vysoce postavených osobností má jen několik důvěryhodných spojenců - Alfreda Pennywortha a poručíka Jamese Gordona - a mezi svými spoluobčany se stal jediným ztělesněním pomsty. Když se vrah sérií sadistických machinací zaměří na gothamskou smetánku, stopa záhadných indicií pošle Největšího detektiva světa na vyšetřování do podsvětí, kde se setká s postavami jako Oswald Cobblepot, Edward Nashton, Carmine Falcone a Selina Kyleová. Jakmile důkazy začnou vést blíže k domovu a začne být jasný rozsah pachatelových plánů, musí Batman navázat nové vztahy a odhalit pachatele, aby se stal symbolem naděje Gotham City.

"Bude 'to' strašné nebo ještě horší? Zničí 'to' odkaz trilogie Christophera Nolana (Batman začíná, Temný rytíř, Temný rytíř povstal)? Zničí to celého Batmana?!" Na všechny tyhle otázky známe odpověď - v žádném případě. Naopak režisér Matt Reeves a představitel temného hrdiny Robert Pattinson dokazují, že ke komiksu ze stáje DC přistupovali připraveni a s jasnou vizí. Pattinson pak myslel opravdu na všechno, aby ho při podání dokonalého výkonu nic nerušilo. "Narazil jsem jednou na toaletě na Christiana Balea (předchozí představitel Batmana, pozn. red.), stál u pisoáru vedle mě. Řekl mi, že první věc, kterou musíte udělat v kostýmu Batmana, je přijít na způsob, jak čůrat. Tak jsem šel za kostyméry a řekl jim: 'Nejdřív potřebuji, aby to šlo rozepnout'," uvedl herec. Pomohlo to, očividně. Nový Batman je bez chyby.

Podívejte se na trailer a ukázku z filmu:

Tedy... Můžeme namítnout, že mohl být kratší (má téměř tři hodiny) a svižnější. Že mohl mít více soudržný soundtrack. Že Pattinson mohl lépe vykreslit rozdíly v image Bruce Waynea na veřejnosti, v soukromí a v kůži Batmana. To dobré ale výtky převáží. Za prvé je zajímavé sledovat Batmanovy začátky, ještě v základní verzi převleku, bez arzenálu technologických vychytávek za zády. Za druhé vás uhrane atmosféra, která je komiksově vybarvená (a kamera nabízí záběry jako vystřižené z grafického románu). Atmosféra tak hutná, že vám místy připomene chladnou hrozivost snímku Sedm. Za třetí dohromady všechno ladí. Obsazení, scénář, styl...

Výtvarně film naprosto odráží původní komiksové příběhy, jejich temnotu a jasně řezané postavy. Mezi těmi, kdo je ztvárnili, potěší Andy Serkis coby Alfréd. Mile překvapí záporáci, k nepoznání namaskovaný Colin Farrell jako Tučňák, či John Turturro jako slizký Carmine Falcone. A pak je tu Zoë Kravitzová coby kočičí žena Selina Kyle. Zlí jazykové rádi tvrdí, že za své obsazování vděčí slavnému příjmení. Tady ale dokazuje (stejně jako třeba v sérii Sedmilhářky nebo ve filmech Fantastická zvířata), že zvládne lecjakou polohu sama a s grácií. Nový Batman zkrátka dopadl nečekaně dobře a rozhodně stojí za to ho vidět na velkém plátně. Užít si každou kapku deště v temném Gothamu, každou vteřinu tohoto vyprávění, které jasně říká: Batman žije!

Fotografie z natáčení, z filmu a premiéry Batmana. (Foto: Vertical Ent.)

Pokud nebudete mít dost, můžete si k báječné porci 'netopýřího muže' dopřát předkrm v podobě komiksu Batman: Dvojník. Takhle ho představuje nakladatelství Crew: Bruce Wayne působí v roli Temného rytíře teprve asi rok, ale už teď dokáže poznat, že jeho mise slaví úspěch. Bohužel, nadělal si pár vlivných nepřátel. Lidé, kteří mají v Gothamu moc, velmi nelibě nesou to, jak narušuje chod jejich města... a vypadá to, že jeden z nich má plán, jak samozvaného ochránce pořádku neutralizovat. Na střechách a v ulicích města nyní hlídkuje druhý Batman - a tenhle nemá žádné zábrany, pokud jde o zabíjení zločinců, dokonce i naživo před kamerami. Temnému rytíři je teď v patách celá gothamská policie společně s bohatými a vlivnými obyvateli. Proto musí najít svého dvojníka a očistit své jméno. Jak ale prokážete svou nevinu, když se schováváte za maskou?

Kniha o 172 stranách obsahuje sešity Batman: Dvojník č. 1-3. Své síly při její realizaci spojili scenárista a režisér Mattson Tomlin a italský komiksový kreslíř Andrea Sorrentino, v jehož tvorbě hororové obrazy zaujímají jasné místo. Každý rámeček, každý strip a každá stránka je přímo nabitá onou temnou energií, jakou máme u batmanovských (a obecně DC) příběhů rádi. Nechybí napětí, akce, nečekané zvraty. Spolu s filmem pak oba způsoby vyprávění tvoří symbiózu, jíž je snadné si užívat. A jak to má být, tenhle předkrm ještě vyburcuje chuť na otevření nových batmanovských osudů.

Hodnocení filmu: 85 %

Vytvořeno pro Blesk.cz/Kultura, 3. 3. 2022.