Děsí opravdovostí toho, co hrozí i nám! Strhující film Otec s oscarovým Hopkinsem
Tento snímek je dechberoucí hned z několika důvodů. A také hrozivý. Především tím, že osud hlavního hrdiny může potkat kohokoli z nás a pomoc není. Jaké to je, když se začneme ztrácet?

O tom, že mistr Anthony Hopkins (83) si Oscara za svůj výkon v hlavní roli snímku Otec (2020) domů odnese, pochyboval málokdo. Jeho práci navíc podpořila neméně skvělá Olivia Colmanová (47), jíž známe z úspěšného seriálu Koruna (2019 a 2020) nebo poirotovského případu Vražda v Orient expresu (2017). Spolu s dalšími rozehráli příběh, který jen sledovat téměř fyzicky bolí svou opravdovostí. Vypráví o stárnoucím Anthonym, o něhož pečuje dcera Anne. Otcův stav poznamenaný stařeckou demencí, případně Alzheimerovou nemocí, se ale zhoršuje a ztrácí kontakt s realitou. S tím se však odmítá smířit.
Jak jsme uvedli hned v úvodu, film má několik součástí, které z něj dělají výjimečné dílo. Na začátku všeho stála divadelní hra Le Père (Otec) francouzského dramatika a scenáristy Floriana Zellera (41), napsal ji v roce 2012. O osm let později se rozhodl, že ji sám jako svůj filmový režijní debut natočí. Okamžitě v hlavní roli viděl Hopkinse, kvůli němu také postavě změnil jméno. Jím vytvořený příběh je pak současně dojemný i děsivý.
Z natáčení snímku Otec (The Father), v němž hraje Anthony Hopkins titulní roli muže, který i přes vysoký věk a zhoršující se psychické zdraví odmítá veškerou pomoc své dcery Anne (Olivia Colman). (Lionsgate UK)

Čím se tak zaryje pod kůži, do srdce i do hlavy? Tím, že tohle není fantazie, to se může stát každému z nás. Vždyť například Alzheimerova nemoc není jen strašákem lidí nad 50 let, výjimečně i mnohem mladších. Díky snímku Otec má divák až hrůznou možnost se více než vcítit do mysli člověka postupně zapomínajícího kým je a kdo jsou jeho nejbližší. Během sledování filmu prostě cítíte, jak věci přestávají být v pořádku, cosi se děje. Narůstá ve vás zmatek a neustále se ptáte: kdo jsou ti ostatní lidé? Je tahle místnost, ten byt, stále týž? Je v nepořádku okolí Anthonyho nebo on sám?
Další významný podíl na genialitě filmu má Peter Francis (56), jenž měl na starost výpravu. "Chtěli jsme, aby scéna byla matoucí, takže si nikdy nejste úplně jisti, kde jste," řekl, jak připravoval interiér, který se prolíná celým příběhem a je vlastně sám o sobě další postavou. Je to byt Anthonyho, jeho dcera Anne, lékařská ordinace či snad dokonce pečovatelský dům? Mění se v detailech, barvách, rozvržení dekorací. Tak dokonale, že spolu s Anthonym se do nejistoty ponoří i divák.
Podívejte se na upoutávku filmu:
A pak je tu tedy již zmíněné obsazení. Hopkins dokazuje, že i ve svých třiaosmdesáti letech má stále onen elán, díky kterému jsou jeho postavy tak mnohovrstevnaté a barevné. Vzpomeňme třeba na jeho Van Helsinga v Draculovi (1992), samozřejmě na Hannibala Lectera v Mlčení jehňátek (1991) nebo na eleganci jeho Williama Parrishe ve filmu Seznamte se, Joe Black (1998). Tomu je v Otci právě onou elegancí podobný. Kromě toho sledujeme Anthonyho boj o zachování života, jaký si jeho postava za celé roky vybudovala. Postupnou ztrátu jistot, vztahů s lidmi ve svém okolí i možnosti spolehnout se sám na sebe. Jeho dceři Anne pak připadá o to těžší úloha. Nejen, že o tátu pečuje. Musí bezbranně přihlížet jeho pádu, smířit se s tím, že nemá, jak jej zvrátit. Colmanová se v roli stává trpným svědkem vytrácení se milovaného rodiče, dcerou, jejíž rozhodnutí nejsou snadná.
Film Otec získal šest nominací na Oscara, proměnil dvě. Bodoval ale i na cenách BAFTA (dvě vítězství), San Sebastián IFF (také získal dvě ceny) nebo British Independent Film Awards (odtud si odnesl tři ceny). Komorní drama jednoho muže jistě zasáhne každého, kdo snímek zhlédne. O své výjimečnosti kdykoli přesvědčí. A nejspíš také mnohým pomůže, pokud i do života jejich blízkých podobná zákeřná nemoc zasáhne.
Hodnocení: 95 %
Vytvořeno pro Blesk.cz/Kultura, 1. 5. 2021.